Chocolade, kikkers en ..... - Reisverslag uit Brenham, Verenigde Staten van Spaatjes - WaarBenJij.nu Chocolade, kikkers en ..... - Reisverslag uit Brenham, Verenigde Staten van Spaatjes - WaarBenJij.nu

Chocolade, kikkers en .....

Door: Spaatjes

30 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Brenham

Met Wendy van Eco House praktische afstemming: vanavond om 18.30 uur een kikkertour en gevraagd voor een chocoladetour voor morgen.  Hielke was moe, we maken er een rustig dagje van. Met de auto naar Sarapiqui gereden, al snel viel Hielke in slaap. Bij de bakker broodjes gekocht, bij de buurtsuper soep uit een pakje, bij de slijter koffielikeur en tot slot nog een ton van 6 liter water. Onderweg bij een Mexicaans mini-restaurantje geluncht. Hielke was niet weg te slaan bij de autowasserij , die erachter lag. Thuis rustig aan gedaan, brood met soep gegeten en om 18.00 uur naar het huis van Wendy en haar ouders gelopen voor app contact met Sybranda. Ook zij waren in Sarapiqui aangekomen en bleken morgen ook een chocoladetour op het programma te hebben. Wij zouden om 8.00 uur starten, zij om 9.00 uur, naar het leek bij een andere organisatie.  Na afloop tijd om elkaar te ontmoeten!
Om 18.30 uur met rubberen laarzen (just in case...) , lange broek en een zaklamp op pad gegaan om kikkers te spotten. Bij elke stap moesten we goed kijken waar we onze voeten neerzetten en op de paden blijven. In Wendy 's tuin zagen we een grote pad en verstopt in de boom een paar witte vogeltjes die lagen te slapen. We staken schuin over naar een perceel van haar buren. Hier zagen we hele mooie kikkers, waaronder de beroemde wit, groen, oranje gekleurde kikker. Met een grote telescooplens op een statief kon ze de dieren haarscherp in beeld brengen.  Prachtig! Hoog in de bomen zagen we twee kinkajoes. Ze heten ook wel rolstaartberen en zijn boomzoogdieren. Hielke kon zijn ogen niet meer open houden en viel halverwege in slaap.  Net op het moment dat Nelma vroeg of ze nooit bang was om zo in het donker te lopen, wetende dat er slangen kunnen zitten, zat er daadwerkelijk een slang! Bijzonder was dat hij net zijn prooi, een rat, zat te verorberen. We moesten blijven staan, hebben snel foto's gemaakt en liepen er heel voorzichtig langs. Op de vraag of dit een giftige slang was, bleek dit inderdaad zo te zijn. Sterker nog, dit was de lanspuntslang, de meest gevreesde slang van Costa Rica die zelfs dodelijk kan zijn!
Ongelooflijk! Wendy wilde graag onze foto's hebben, wat wij hadden gezien had zij zelfs nog nooit gezien en was heel erg bijzonder.
Het was een tour om nóóit meer te vergeten!
Na een betere nacht, snel een ontbijtje gedaan en met de auto naar Sarapiqui gereden voor de chocoladetour. Een leuke excursie waarbij we alles over chocolade uit Costa Rica hebben geleerd. Natuurlijk ontbrak ook het proeven niet! Na afloop van de tour stonden ineens Patrick, Sybranda, Anique en Silvan voor onze neus. Het bleek dat hun tour ook bij ons was. Toevallig was er ook het jaarlijkse chocoladefestival, waarbij locals hun producten op een markt konden verkopen. Prima plek voor een kop koffie met vanille-chocoladecake. Paar reepjes chocolade gekocht en een echte Costa-Rica pen voor Hielke. Nadat Patrick en Sybranda klaar waren, hebben we bakjes met kip, rijst en banaan gekocht. Gezamenlijke lunch in t appartement van Patrick en Sybranda, op zo'n 300 meter van de chocoladetour. Gezellige middag gehad en na afloop gezamenlijk bij t Mexicaanse restaurantje gegeten. Hielke heeft leuk met Anique en Silvan gespeeld. Onze reisschema's liggen de komende tien dagen uit elkaar. In Ochojal gaan we elkaar weer ontmoeten! De hete dag werd met onweer afgesloten.